UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :QA Mathematics
ISSN :2232-0393
Main Author :Abu Hassan Mohd Eizuan, Saad Noor Shah, Dollah Mohd Uzi,
Title :Kemahiran Penaakulan Saintifik (KPS) dalam kalangan pelajar tingkatan empat dan hubungannya dengan stail pengajaran guru Matematik di bilik darjah (IR)
Year of Publication :2012
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract :
Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap korelasi antara tahap kemahiran penaakulan saintifik (KPS) dengan persepsi pelajar terhadap stail pengajaran guru Matematik di sekolah. Para pelajar yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri daripada 226 orang pelajar tingkatan empat aliran sains tulen dan sastera di empat buah sekolah terpilih di dalam daerah Batang Padang, Perak. Dua instrumen kajian yang digunakan iaitu Ujian Kemahiran Penaakulan Saintifik (UKPS) yang merupakan versi ubahsuai berdasarkan Ujian Penaakulan Formal Bilik Darjah Lawson dan Soal Selidik Stail Pengajaran Guru (SSPG) adalah berdasarkan instrumen daripada Grasha Riechmann. Pengumpulan data secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science). Penganalisisan data telah dijalankan secara deskriptif dan inferensi menggunakan peratus, ujian t, ANOVA dan Korelasi Pearson ‘r’ pada aras signifikan 0.05. Berdasarkan analisis yang telah dibuat, tahap KPS para pelajar adalah rendah secara keseluruhan manakala stail pengajaran guru Matematik yang dominan berdasarkan persepsi pelajar ialah stail pakar dan stail pemberi kuasa. Terdapat perbezaan yang signifikan min tahap KPS antara pelajar aliran sains tulen dengan aliran sastera malah terdapat hubungan korelasi yang sangat lemah antara tahap kemahiran penaakulan saintifik (KPS) pelajar dengan persepsi pelajar terhadap stail pengajaran guru Matematik di sekolah. Terdapat perbezaan yang signifikan terhadap min tahap KPS antara pelajar bandar dengan pelajar luar bandar dalam aliran sastera. Namun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap min tahap KPS antara pelajar bandar dengan pelajar luar bandar dalam aliran sains tulen.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)